I anledningen af International Day for Streetchildren d.
12.04 afholdt vi CAS en særlig ”festdag” fredag d.13.04.
Dagen blev fejret med et slags hjemmelavet kæmpemæssigt
brætspil. Børnene skulle spille mod
hinanden i 4 grupper med en lærer som teamleader i hver gruppe. Brætspillet var
et stort lærred hvor den gamle railway og de 21 stop var på. Hvert stop
indeholdt en opgave som gruppen kunne indtjene point ved at gennemføre og når
spillet var slut, hvilket jeg ikke ved hvornår det var, havde den gruppe med
flest point vundet.
Den store spille"plade" og "brikkerne" som de 4 hold rykkede rundt med |
Trine, Rie, Aafke (den Hollandske studerende) og jeg blev
sat til at finde på de 21 opgaver, skrive udførligt ned hvad de gik ud på, samt
lave scoreboards, indsamle de ting man skulle bruge til hver opgave o.s.v. Det
var et stort arbejde at finde på 21 aktiviteter som skulle være nogenlunde
gratis og passede til børnenes kompetencer og som helst skulle være sjove
samtidigt. Samtidig var det en rigtig sjov og interessant opgave og jeg følte
virkelig at jeg her fik lov at tænke pædagogisk og gøre noget af det der en
meningen med at være i praktik.
Vi var dog lidt i tidsnød, da Trine, Rie og jeg skulle på
den lange tur til Mole fredagen inden store legedag, hvilket jo gav os en uge
mindre til forberedelserne.
Vi fandt dog på 21 lege som vi selv synes virkede sjove,
udfordrende og overskuelige. Vi fik lavet pointsystemer og papirer til at
skrive disse ned på, skrevet ”opgavekort” til de opgaver der krævede det og så
videre.
Aafke skulle så til ”p-mødet” inden legen sørge for at få
sat nogle lærere på de 21 opgaver, da hver opgave krævede en ”activity-leader”.
Fredag morgen var Trine F desværre blevet syg, så det var
kun Rie og jeg, der tog på arbejde –udmattede efter den lange tur.
Aafke kunne
frustreret fortælle os, at da hun havde prøvet var hun blevet fejet og havde
fået at vide at ”det gør vi senere”, hvilket aldrig var sket, så nu var der
ikke sat nogen. En af de norske studerende var også syge, så vi var derfor kun
5 mennesker til at styre 21 aktiviteter.
Hvis det havde foregået sådan at én gruppe ad gangen,
kastede terningen, rykkede med deres brik, gik hen den aktivitet de var landet
på, gennemførte og det så var den næste gruppes tur, havde det ikke været det
store problem, men alle kastede og gennemførte aktiviteter på én gang og på et
tidspunkt stod jeg med tre grupper der skulle hjælpes igennem 3 forskellige
aktiviteter.
Det kunne have fungeret hvis lærerne ikke havde taget mine papirer
ud af hånden på mig og råbt ad mig i munden på hinanden og forsøgt selv at
sætte gang i aktiviteterne, for så at gøre det forkert, så de ikke kunne få
point til deres gruppe, for så at blive sure på mig over at jeg ikke kunne
hjælpe dem. Det var virkeligt stressende og jeg så virkelig en stor kontrast
mellem danske og ghanesiske institutioner.
I en dansk institution, ville pædagogerne have respekteret
og lyttet til hinanden og ikke råbt ad hinanden at man havde instrueret
forkert. Det gik op for mig, hvor vigtigt og rart det er at vi i Danamark
virkelig bakker hinanden op i vores pædagogiske arbejde –og samarbejde.
Fra vi mødte kl. lidt i ni og til kl 2 havde vi ikke et
minuts pause, men løb rundt og forsøgte at få alt til at fungere, mens de
fleste af lærerne bare sad og så til.
Det var virkelig en blandet oplevelse, for på den ene side
var det super rart endelig at få lov at lave noget, på den anden side enormt
stressende og frustrende at de andre ikke hjalp, men kun kom med indblanding og
kritik af al vorres hårde arbeje.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar