Velkommen til min blog om mig og mine oplevelser i Ghana :-)
Da der både er venner og familie og studie-relaterede forbindelser der vil følge denne blog, har jeg valgt at dele den lidt op, så den forhåbentligt bliver mere overskuelig.
I "praktiske informationer til kommende udlandspraktikanter" vil jer der er interesserede kunne finde oplysninger ting som man skal have styr på i forbindelse med et praktikophold i Ghana. Der vil blive fyldt på efterhånden som jeg får erfaringer, jeg tænker andre vil kunne drage nytte af.
"Obligatoriske elementer i rejsebloggen" vil omhandle faglige elementer.
I "blogarkiv", vil man finde blogindlæg, som både kan være interessant for studerende og venner og familie. Det seneste blogindlæg vil altid ligge først her på startsiden (under overskrift og denne tekst naturligvis) ;-)
Håber det er til at finde ud af og at I i vil finde min blog interessant :-)
Hilsen Trine

Obligatoriske elementer i rejsebloggen -C

C: Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) 


Læringsmål:
Tværprof: 
Hvad: Jeg vil undersøge hvordan ansatte fra CAS, ved at tage kurser hos organisationen Right to Play,  kan arbejde med udsatte unge menneskers selvtillid og selvværd og forståelse for forskellige emner og problemstillinger
Hvordan: Jeg vil i samarnejde med Trine og Rie, tilrettelægge, nogle strukturerede interwievs,  med både coaches på CAS og instruktører fra "Right to Play". Inden disse interviews vil jeg forsøge at finde materiale om "Right to Play" og efter interviwes'ne, vil jeg evaluerer med Rie og Trine. Ydermere vil jeg deltage aktivt, hver gang de bruger "Right to Play" på CAS.
Hvorfor: Det er en metode jeg aldrig har hørt om før, men som jeg synes lyder rigtig interessant og som ligger tæt op af den vestlige måde at tænke læring og pædagogisk arbejde på.

Special: Jeg vil forsøge at sætte mig ind i hvilke muligheder der er for gadebørn/unge i Ghana og hvordan man  arbejder med dem.
Hvordan: Ved at læse om CAS på deres hjemmeside, samt være aktivt deltagende og spørgende.
Hvorfor: Der findes ikke gadebørn i Danmark og jeg synes derfor det er spændende at finde ud af hvorfor de findes i andre lande og hvorledes de håndterer problemet.

Læringsmål (1):
Jeg vil gennem metoden ”Joyfull Play, øve mig I at arbejde inkluderende med udsatte børn.
Hvordan: Ved at læse det materiale jeg kan skaffe om Joyfull Play, evt have et "skype-kursus" med dansk medstuderende (Karen), der ved hvordan man bruger Joyfull Play og ved at prøve at bruge det på CAS.
Hvorfor: MEGET KORT fortalt er Joyfull Play, sådan som jeg forstår det, en metode som primært kan bruges til at give traumatiserede børn en chance for at lære at være børn igen og for at få selvtillid og selvværd tilbage. I Joyfull Play ligges der vægt på inklusion og en aktivitet må ikke gennemføres hvis ikke alle kan deltage på lige fod.
Læringsmål (2)
Jeg vil øve mig at dokumenterer

Hvordan: Det er de færreste af børnene på CAS som står registreret nogle steder. Vi (Trine, Rie, en der hedder Aafke, og jeg) vil derfor prøve at lave filer over børnene der kommer på CAS. Dette tænker jeg også kan bruges som led i noget narrativt arbejde.
Hvorfor: Jeg mener at det kan styrke deres følelse af at være til og høre til og håber at vi med noget narrativt i baghovedet, kan hjælpe børnene til at få bedrer styr på hvem de er og måske hvor de vil hen

Læringsmål (3)
Jeg vil øve mig i rollen som, planlæggende, igangssættende og styrende pædagog.
Hvordan: Jeg har fået lov til, i samarbejde med Trine og Rie at "overtage" nogle af aktiviteterne på CAS. Således vil vi bl.a. gennem idrætstimer, pigegruppe, drama og tegning, planlægge, igangsætte og afprøve forskellige pædagogiske aktiviteter. Efter endt aktivitet, vil jeg diskuterer og evaluerer med Trine og Rie, på hvad der fungerede og hvad man evt. skal ændre på, både ved selve aktiviteten og ved egen praksis.

Læringsmål (4)
Jeg vil undersøge hvilkelivs vilkår og muligheder et gadebarn i Ghana har. Herunder hvordan samfundet betragter dem, hvilke organisationer de kan få hjælp fra og hvad regeringen gør for at hjælpe dem.
Hvordan: Ved at læse det materiale jeg kan skaffe, bl.a. på CAS’ hjemmeside, samt tale med personale og børn på CAS og forsøge at holde det op mod den danske måde at tænke arbejde med unge i udsatte positioner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar