Noget af det første jeg (og en del af de andre studerende
hernede) lagde mærke og som til stadighed irriterer os er deres læringsformer.
De sætter tilsyneladende stor pris på udenadslære (hvilket jeg vist også har
nævnt tidligere?).
Deres undervisningsmetoder er vist meget det samme, rundt om
i landet. Om du er ”almindeligt” skolebarn, gadebarn eller har dysfunktioner.
Det ser ikke rigtigt ud til at de gør sig beviste om at der findes forskellige
indlæringsformer og at hvert barn har sin måde som passer bedst til dem.
Det lader til at de har en fast tro på at hvis man sætter en
flok børn i en klasse, får dem til at tie stille og så stiller en lærer ved
tavlen, som gentager den samme ting nok gange, så lærer alle børnene det nok.
Men nu må jeg hellere tage udgangspunkt i CAS. De lærer
ligesom ikke rigtigt at tænke selv og derfor er den logiske sans hos mange meget
lidt udviklet. Hvis man f.eks. spørger hvad to plus to er, kan de godt svare
fire. Ikke fordi de kan regne sig frem til resultatet, men fordi de har lært ”remsen”
i hovedet.
Dette gør sig gældende for rigtig mange ting hernede. –
Deres Nationalsang , som er på engelsk, kan de fleste f.eks. udenad, men de
færreste har nogen som helst idé om hvad det betyder, det de synger.
Hvis man skulle bruge indlæring af alfabetet som eksempel
(som mange af børnene på CAS har problemer med) så havde jeg en oplevelse med
en pige, som var i gang med at lære
alfabetet. –Eller det vil sige det troede lærerinden, men det viste sig at
pigen ikke kendte et eneste bogstav i alfabetet.
Lærerinden stak mig pigens skrivehæfte og sagde at i dag skulle
pigen øve sig i D og W. Dette foregik ved at man tegnede bogstavet for hende og
skulle hun skrive to rækker med det –og så skulle den ged så være barberet. Jeg
kunne se at hun før havde øvet P, A, H og M. Efter min mening ikke nogen
særligt logisk eller kronologisk fremgangsmåde.
I Danmark tror jeg at man, for det første ville have gået
systematisk tilværks og taget alfabetet fra en ende af, således at børnene også
fik en fornemmelse af, hvordan alfabetet ser ud. For det andet havde man ikke
bare sat et barn ned og bedt hende skrive to linier med et givent bogstav.
Skulle
jeg stå i en børnehaveklasse og lærer børnene alfabetet, så havde dette selvfølgelig
nok været en del af indlæringen, men
udover dette havde jeg snakket med børnene om bogstavet, fundet ord og navne
som begynder eller i hvert fald indeholder bogstavet, dette eventuelt under en
gåtur, så man kunne udpege konkrete ting, eventuelt læst et digt eller en lille
historie om bogstavet, haft en klods der var formet som bogstavet som børnene
kunne få lov at mærke hvordan føltes osv. Jeg kunne også godt finde på at lave
små spil eller konkunrrencer. F.eks. stik hånden i posen, tag et tilfældigt
træbogstav og gæt (med lukkede øjne) ved at mærke på bogstavet, hvilket bogstav
det er. Eller vendespil med store og små bogstaver som passer sammen ( A og a)
eller bogstaver og tegninger (A og en tegning af en abe)
Dette fordi jeg tror på (som så mange andre danskere) at leg
er en et god middel til at skabe læring og at ting bliver nemmere at lære, jo
flere sanser man sætter i spil.
Der er altså en væsentlig forskel på de ghanesiske
indlæringsmetoder og de danske og jeg må sige at jeg til en hver tid
foretrækker de danske. De ghanesiske metoder virker meget forældede, men på
mange punkter er dette land også årtier bagud i forhold til DK.
Selvom børnekonventionen blev indført for flere år siden og
den ghanesiske regering underskrev denne, er der stadig masser af ting der
bestemt ikke fungerer.
Med indførelsen af børnekonventionen, burde det være
ulovligt at slå børn, hvilket det vist nok også er. Alligevel benytter rigtig
mange lærere, socialworkers og forældre sig stadig at fysisk afstraffelse
(f.eks. er slag med bambuspind meget populært). Selv politiet kan finde på at
slå børn der laver ballade på gaden.
Det store problem her er, at mange børn
ikke kender til deres ret. De få der gør, har sjældent held med at melde dem
der slår dem til politiet, da politiet ofte ikke gider at gøre noget ved det,
fordi sådanne sager alligevel skal i retten og den gennemsnitlige ghaneser ikke
har råd til at betale en advokat i en retssag.
De tror tilsyneladende meget stærkt på en behavioristisk
opdragelsesmetode. Slå når barnet laver ulykker. Ros eller giv slik når barnet
gør det godt. Jeg har oveni købet hørt om skoler hvor de børn der svarer
forkert, ikke alene bliver slået af læreren, læreren opfordrer også alle de
andre børn til at grine ad og håne det barn der har svaret forkert. Svarer et
barn derimod rigtigt, bliver der klappet, piftet og fløjtet. Som om man tror at
barnet kun svarer forkert fordi det ikke har anstrengt sig nok og vil anstrenge
sig hårdere for ikke at blive slået og hånet en anden gang.
Opdragelsesmetoderne er vist bedst og mest moderne på de
private skoler, hernæst på de offentlige og til sidst på NGOerne. Jeg tror de
skyldes at privatskolerne huser børn med rige forældre der betaler og som
flytter deres børn et andet sted hen, hvis de er utilfredse. Regeringen holder
nok mere øje med de offentlige skoler end NGOerne hvilket kan forklare hvorfor
det ser ud til at gå bedre på de offentlige skoler.
De offentlige skoler burde være en mulighed for alle
(ligesom i DK), men er det desværre ikke, da det ikke er helt gratis at gå i
disse skoler. Nok er undervisningen gratis og på mange skoler kan man også
modtage et gratis måltid mad og køre gratis med skolebussen, men skoleuniformen
og skolebøger er begge obligatoriske og koster penge.
Mange børn havner så i
det problem at deres forældre ikke har råd til at betale for dette eller at
forældrene bliver skilt og de nye stedforældre ikke vil have at der bliver
brugt penge på deres stedbørn (meget normalt problem hernede). En masse børn
havner derfor i den kasse som man kalder ”out of school children” eller mere
hverdagsagtigt ”streetchildren”.
På CAS siger de at det helt store problem er
at befolkningen i Ghana og regeringen ikke anerkender dette problem, som er i
gang med at vokse sig større og større for gadebørnene, selv får børn. Man vil
derfor prøve at presse regerigen til at tage sig af det opsøgende arbejde med
gadebørn, således at NGOerne kan spare penge på det og bruge de sparede penge
på bedre faciliteter til gadebørnene. Dette er dog ikke nok, hvis der ikke også
kommer bedre styr på de ”korrupte” NGOer der findes en masse af, som ansætter
folk der intet ved om børn og heller ikke interesserer sig for dem.
Især et sted (en anden NGO med gadebørn) har de været
rigtigt slemme til at afstraffe børnene og jeg ville kalde deres metoder, for
direkte tortur.
De bliver ikke bare slået en gang hårdt i rumpen med en
bambuspind, men bliver gennemtæsket med den, nogle gange så de falder om af
smerte, hvilket kun resulterer i at læreren beder dem rejse sig og tæsker dem
endnu mere. Der bliver også gjort brug af andre redskaber til at slå med.
Bælter
er vist en anden populær ting. Derudover er helt små børn, blevet bedt om at
lave squads (eller hvad der hedder) mens
de har gået flere gang rundt om en fodboldbane eller om at sidde på knæ på en
skarp sten med armene over hovedet i flere timer.
Dette er ting der ligger så fjernt fra min kultur at jeg har
svært ved at forestille mig at de lærere der benytter sig af sådanne metoder,
virkelig kan tro at det er for børnenes bedste. Jeg vil gerne tro på det bedste
i alle og tro at disse lærere blot et uvidende om hvad de egentlig gør ved
børnene, men en stemme inde i mig overdøver fornuften og skriger ”SADISTISKE
SVIN”!.
Jeg får tårer i øjenene blot ved
tanken om hvad disse børn må gennemgå oveni det hårde liv på gaden og er meget
taknemmelig over at CAS dog ejes af en Hollænder og har en noget meget mere
human måde at opdrage på. Godt nok siger de at grunden til de ikke slår børnene
på CAS er fordi de alligevel er vant til at få tæsk på gaden og at det derfor
ikke vil virke, men så længe børnene ikke får tæsk er jeg ærligt talt tilfreds
og så er grundlaget sgu underordnet.
Det er altså som om man tror at alle er følt med lige stor
intelligens, lige muligheder og med bevidstheden om hvad der er rigtigt og
forkert og at man derfor må straffe dem der gør noget forkert.
I et land som dette opdager man virkelig hvor ufatteligt
heldig man er, at være født i et land som Danmark
Hej Trine. Fin blog. Man mærker at du virkelig oplever forskellen på Ghana og Danmark. Tænk sådanne forskelle på denne lille kloden. Også at du kæmper med dig selv når du er vidne til overgreb og uretfærdigheder. Du skal huske de sidste punkter.
SvarSletmvh Lars