Vi har efterhånden været på CAS et stykke tid nu, og har
endelig fået lov at lave ”vores eget” skema, så vi kan planlægge og udføre
aktiviteter, hvor det er os der styrer og de andre lærere der hjælper.
Indtil videre er det ikke blevet til helt vildt mange
aktiviteter, men vi har da fået opstartet ”girls groupcounselling”, et
narrativt tegneprojekt og spillet høvdingebold og trebensfodbold med dem. Overordnet
set er det gået fint, men vi har selvfølgelig opdaget at der skal foretages
nogle små justeringer og så er min personlige oplevelse i hvert fald at vi skal
være meget mere strikte overfor de unge, for at få dem til at høre efter og at
få aktiviteterne til at fungere.
Generelt har det været rigtigt svært at samle
de unge når vi har villet starte en aktivitet op og vi har måttet have de andre
lærere til at hjælpe os med at forklarer dem på twi, at en aktivitet skulle til
at starte og de skulle komme. Ligeledes har det været en udfordring at
forklarer hvad aktiviteterne gik ud på, grundet sproglige barrierer. For det
første er det svært for os (eller i hvert fald for mig) at skulle forklarer mig
på engelsk og ikke dansk. Næste ting bliver så, at lærerne på CAS, heller ikke
er super dygtige til engelsk og derfor ikke altid forstår hvad det er vi siger
og når de så oversætter til twi, forstår vi ingenting og kan derfor ikke
korregerer, hvis de har misforstået noget.
Lidt om de forskellige aktiviteter…
Girls counselling: Vi har nået at have girls counselling én
gang. Som nævnt lige ovenfor, var det ret svært at få samlet pigerne som vist
var trætte grundet resten af dagens aktiviteter (vi holder det først på
eftermiddagen) og desuden havde andre ting de gerne lige ville lave. En af
pigerne kom hen til mig og spurgte mig om jeg kunne snakke twi. Det svarede jeg
selvfølgelig nej til, hvortil hun konstaterede at så kunne vi ikke holde girls
counselling, for der er nogle som ikke forstår engelsk. Heldigvis havde vi fået
en af lærerne (madame nurse) til at komme og oversætte, og i virkeligheden tror
jeg heller ikke at det med sprogbarrieren var et egentligt problem, men mere en
lille protest, fordi vi pludselig begyndte at forlange noget af dem.
Vi brugte den første (og indtil videre eneste) gang på at
starte stille og roligt op med at fortælle lidt om hvad vores tanker med
gruppen er og spørge om de havde forslag til hvad man kunne bringe på banen af
emner og så tage en ”præsentationsrunde” hvor pigerne lige kunne fortælle deres
navn, alder, om de har kæreste og børn og hvor lang tid de har boet på gaden.
Nogle af pigerne har vi før spurgt om navn og alder og antal år på gaden og af
en eller anden mystisk årsag fortalte de noget andet i pigegruppen, end de før
har haft fortalt os og hvad de har fortalt de andre studerende der arbejder på
CAS. Det er som om de bare siger et tilfældigt tal hver gang de bliver spurgt.
Jeg spekulerer over om dette kan være fordi de simpelthen ikke kan huske hvor
gamle de er og hvor længe de har boet på gaden eller fordi ikke tillid til os
og derfor måske ikke har lyst til at snakke åbent og ærligt omkring dem selv.
Nåh, men udover at de (tilsyneladende) bare fyrede
tilfældige tal af, så snakkede de også rigtig meget twi, både med hinanden, med
madame nurse og til os. Det var svært at holde styr på dem og vi havde en
fornemmelse af at madame nurse ikke nøjedes med at oversætte hvad vi sagde
eller bede dem være stille, men også snakkede med dem og dit og hint ind i
mellem.
Jeg har lagt mærke til at de ofte gør det samme overfor de
andre lærere –altså bare snakker, selvom læreren står og fortæller noget og jeg
tror faktisk ikke at de unge på CAS har meget respekt til overs for ret mange
voksne. Vi (Rie, Aafke Trine F og jeg) snakket om at vi gerne vil arbejde lidt
med de unges disciplin og lærer dem at respekterer at når en af os snakker, så
holder de kæft og markerer med en hånd hvis de gerne vil til orde, ligesom at
kommunikation på twi kun er ok, såfremt det er nødvendigt for at få alle til at
forstå.
Trebensfodbold: Til ”sports and games” har vi fået lov at
bruge de første 30-60 minutter på lave en passende aktivitet med de unge (og de
lærere der har tid og lyst). Dette er (i hvert fald for mit vedkommende)
primært for at øve mig i rollen som i gangsættende og styrende pædagog. Den
første gang vi skulle stå for en aktivitet kom vi på at de skulle spille ”trebensfodbold”, som i al
sin enkelthed, gik ud på at de unge skulle gå sammen to og to og have deres ben
bundet sammen, deles op i to hold og så spille fodbold med almindelige
regler. Denne ”øvelse” fandt vi på fordi
vi mener den er god til at styrke deres evner til at samarbejde, i det de ikke
kan bevæge sig nogle steder, hvis ikke de samarbejder med den de er bundet
sammen med. De fleste af dem var faktisk ret gode til det og alle grinede
rigtig meget og så ud til at nyde spillet. Desværre, havde vi bundet deres ben
sammen med seglgarn, hvilket viste sig at gnave ret meget i benet og derfor ret
smertefuldt. Så nu ved vi til en anden gang at vi skal have købt noget bredere
og blødere snor eller bånd. Desuden havde ingen af os rigtigt styr på
fodboldreglerne, så det blev meget hurtigt børnene og lærerne der styrede
aktiviteten, i stedet for os, og det blev svært at blande sig, når de
kommunikerede på twi. Jeg tænker derfor at det til en anden gang, kan være en
god idé at sætte sig ind i reglerne
eller finde på nogle selv, så vi kan styre den aktivitet vi igangsætter.
Høvdingebold: Vi har spillet høvdingebold med dem to gange.
Begge gang kom vi ekstremt sent i gang, fordi den lærer der har adgang til
skabet med bolde og kridt til at tegnehøvdingeboldbane op med, kom meget sent
på arbejde. De kender overhovedet ikke høvdingebold og der gik derfor, den
første gang, også et stykke tid med at forklarer dem spillets regler. Da vi så startede på spillet, stod de i
starten bare næsten helt stille og forsøgte ikke rigtigt at flytte sig for
bolden eller få fat på den eller noget, men efterhånden som de forstod bedre og
bedre hvad det gik ud på, kom der mere og mere fart på spillet og alle grinede og hyggede sig rigtig
meget og sagde bagefter at det et smadder godt spil, som de gerne ville spille
igen. Anden gang vi skulle spille det
havde vi så alligevel problemer med at få dem samlet og de sagde at de ikke
ville spille det, fordi det gjorde ondt at få bolden kastet på sig. Eftersom at
ingen havde klaget sidst, tolkede vi det som et udtryk for at de bare ikke lige
på nuværende tidspunkt gad i gang med sport og bad derfor deltage alligevel.
Ingen klagede over smerte ved at blive ramt af bolden, men de fleste gik
uhyggeligt højt op i spillet og der kom en ret dårlig stemning, hvor folk endte
med stå og råbe af hinanden på twi –også lærerne. Det var ikke nogen særligt
rar oplevelse..
Jeg har lagt mærke til at det samme sker når de spiller
volleyball og hvis en af de unge, ikke er så dygtig til vollyball og derfor
ikke klarer sig så godt, så bliver han eller hun skiftet ud, med det argument
at han/hun kan lære ved at iagttage. Jeg forstår ikke helt denne konkurrence
mentalitet fra lærernes side. Jeg tænker at livet på gaden i forvejen må være
én stor konkurrence hver dag og at man derfor som lærer burde være et godt
eksempel og vise at alt ikke behøver at være en konkurrence eller at man i det
mindste godt kan have en god konkurrencementalitet og have det sjovt med et
spil eller en leg.
En anden ting jeg har tænkt over, er om de her unge
mennesker der lever på gaden egentlig er i kontakt med deres følelser.
Umiddelbart virker de altid ekstremt glade og smiler og
griner meget (bortset fra de konkurrerer ;-)) og man høre tit den der med at
det er utroligt de kan være så glade, når de lever sådan et hårdt liv. Jeg har
bare tænkt meget på om ikke man for det første, med tiden lærer at tilpasse og
få det bedste ud af den situation man befinder sig i, uanset hvor hård og
traumefyldt den må se ud til at være. Måske ikke altid, men ofte. De fleste af
de unge mennesker der kommer på CAS har jo allerede boet på gaden i årevis og
selvom det selvfølgelig for de flestes vedkommende ikke er sådan de ønsker at
leve deres liv, så må man vel vænne sig til situationen på eller anden måde.
For det andet tænker jeg at al den glæde de udviser, måske
er en del af en tyk skal de har bygget omkring sig, for at beskytte sig selv,
netop fordi de har været udsat for nogle grimme ting og livet på gaden er
hårdt. På gaden er det vel ”den stærkeste der overlever”, og hvis de udviser ”svaghed”
ved f.eks. at vise sorg, så tror jeg at man ryger meget langt ned i det hierarki
der hersker blandt gadebørnene. Selvom
at jeg altid har ment at det er sundest at være i kontakt med sine følelser, så
tror jeg måske at det for disse børns vedkommende, kan være en god ting at de
har en lidt tykkere skal end os andre, da for mange stærke følelser muligvis
ville knække dem og skade mere end gavne.
Ingen tvivl om at livet på gaden er hårdt og kræver
resilliente børn, som jeg nærer en dyb respekt for..
Ingen kommentarer:
Send en kommentar